Recension 1- Sharing the Secret

http://www.youtube.com/watch?v=U5JuwfuLbRg&feature=PlayList&p=203B61F8C415CEF7&index=0&playnext=1
(Alla filmer som jag ska skriva recensioner om finns på youtube!)

Sharing the Secret är en jättefin film som behandlar temat bulimi. Jag rekommenderar den varmt till alla; om ni är Pro-Ana; vill bli friska, inte har några ätstörningar. Alla borde se den! Vad jag tycker om speciellt mycket med denna film är att den tar upp att det egentligen ligger mycket mer bakom ätstörningar än att man bara vill gå ner i vikt.

Jag kan berätta ur egna erfarenheter att min bulimi började med att jag tröst-åt enorma mängder, och genom att spy ut allt sen kände att jag åtminstone hade kontroll över något i mitt liv.
Nu försöker jag ha kontroll över matinaget istället. Och jag vill gå ner i vikt för att jag givetvis tycker att det är så snyggt att vara smal. Men jag längtar mest efter kommentarer från andra. Uppmärksamhet.

Huvudpersonen i filmen är i alla fall en ung tjej vars mor är barnpsykolog. Föräldrarna är skilda och pappan har redan en ny familj. Trots att modern är psykolog vill hon inte inse att hennes dotter har problem. Dottern spelar glad för familjen och alla vänner, men hon är olycklig, hatar sitt liv och alla sina vänner egentligen. Hon tröst-hetsar och spyr ut allt för att åtminstone försöka få någon slags kontroll på sitt liv.
Det finns många smådetaljer med i filmen som man som bulimiker känner igen direkt. Manuset måste ha skrivits av någon som har erfarenheter med bulimi... Skådespelet är utmärkt och huvudpersonen, den unga tjejen, är fullkomligt övertygande i sin roll. Man klarar sig inte igenom filmen utan att gråta. Filmen finns som sagt på youtube, indelad i flera youtube-klipp. Länkat till den längst upp i inlägget. Alla som kommer att kolla på filmen, var själva när ni kollar på klipp 7 av filmen. Ni kommer att gråta floder. Första gången jag såg denna del trodde jag att jag skulle svimma så mycket som jag grät och hyperventilerade. Det var som om huvudpersonen sa precis det jag alltid velat säga till min mamma. Men jag kommer aldrig våga.
Om ni inte orkar se hela filmen, sök "Sharing the secret part 7" på youtube och se klippet. Värt att se!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Det är likadant för mig, minns inte vad som är normalt att äta, allt är en enda kalorilista nuförtiden.. Sjukt hur man låter det ta över hela ens värld. Jag ska försöka att ändra på det nu.. återstår att se hur det går..



Jag har ingen aning om hur liten eller stor du är eftersom jag inte vet hur lång du är, men jag hoppas att du kan bli nöjd med din kropp på något annat sätt. Äh, jag vet. Såna kommentarer är enbart störande.. Men jag vill dig bara väl, för jag vet hur det är.. <3

2010-08-31 @ 19:53:59
URL: http://thewhitetrashbeautiful.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: tack så mycket!

2010-09-01 @ 14:27:10
URL: http://itsmysecret.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så fin film, tack för tipset =)

2010-09-02 @ 21:18:21
URL: http://happyhappy.bloggplatsen.se/
Postat av: R & S

Älskar den filmen, det är en av mina favoriter bland äs filmer (:

2010-09-05 @ 14:08:01
URL: http://29sept09.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0